juni 2022

Tijdens de reünie op 29 maart 2014 konden de aanwezigen anoniem een enquête invullen. Het resultaat levert een, weliswaar oppervlakkig, maar toch interessant beeld op over de schoolervaringen van een aantal klasgenoten en hun leven in de periode tussen het Stevin en het heden.

Aantal enquêteformulieren: 85

Leeftijd (in 2014)
?
1
61
1
62
5
63
4
64
7
65
8
66
21
67
26
68
4
69
3
70
1
73
1
75
2
82
1

 

Aantal maal getrouwd/ samenwonend
0
6
1
62
2
15
3
2
5
1

 

Aantal maal gescheiden
0
64
1
12
2
6
3
2

 

Aantal kinderen (gemiddeld: 1,8)
0
15
1
9
2
40
3
18
4
2
5
1

 

Aantal kleinkinderen (gemiddeld: 2,1)
0
31
1
11
2
8
3
15
4
10
5
5
6
31
7
1
9
1

 

Welke opleiding heb je na de HBS/het lyceum gedaan? (meerdere antwoorden)
geen
5
HBO
43
universitair
37

 

Psychologie - onderwijskunde - economie - rechten (3) - HTS (3) - tandheelkunde (2) - communicatie - journalistiek - toerisme - fysiotherapie - medicijnen (3) - tolk/vertaler Engels - civiel ingenieur - bedrijfseconomie (2) - biochemie - klinische chemie - chemische techniek - facilitair manager - zeevaartschool - hogere hotelschool - MO Duits - PABO (6) - werktuigbouw - bestuursrecht - klinisch chemisch analiste - psychologie - bouwkunde (2) - informatica - sociale academie (2) - MBA - HALO (2) - wetenschappelijk rekenen - MCSD - orthopedagogisch maatschappelijk werk - TU Delft (3) - HOFAM - SPD - Frans - Spaans - statistiek - geschiedenis - Europese economie - kunstacademie - farmacie - scheikunde - MER - geografie - Kon. Inst. v.d. Marine - elektrotechniek - weg- en waterbouwkunde - Nederlands - KMA - HMV - NDC Rome - MO Wiskunde weg- en waterbouw/ civiele techniek.

 

In welk dienstverband heb je gewerkt?
loondienst
59
zelfstandig
7
beide
19

 

Werk je nog steeds?
nee
52
parttime
26
fulltime
6

 

Hoe omschrijf je je belangrijkste beroep?
Reclame tekstschrijver - zelfstandige - onderwijzer (4) - huisarts - directeur (3) - verkoop/ingenieur - controleur sterkteberekeningen - IT - beleidsadviseur - journalist - ambtenaar - fysiotherapist - marineofficier - interim-manager - stedebouwkundige - universitair docent/onderzoeker - directeur basisonderwijs (2) - technisch adviseur - private tourguide - projectleider nieuwbouw - bedrijfsleider - systeembeheerder - psychiater - scheepsbouwer - PR/marketing/journalist - informaticus - marketing - medisch diagnosticus - beleidsmedewerker - statistisch wiskundig medewerker - adviseur - secretaresse - controller - software ontwikkelaar - planoloog/stedenbouwer - diëtist - arts - tandarts (2) - maatschappelijk werker - ondernemer - jurist - docent (2) - apotheekadministrateur - personeelsmanager - ICT'er/projectcoördinator - rijksambtenaar (2) - gymleraar - ICT - inspecteur onderwijs - directeur wetenschappelijk instituut - actuarieel assistent - financieel management - directeur werkgeversorganisatie - administrateur - eigenaar communicatiebureau - zelfstandige - beeldhouwer - adjunctdirecteur aannemer - facilitair manager - bestuursambtenaar - psycholoog - lerares dans - webdesigner - viking - emergency response coordinator - verpleegkundige - ik heb letterlijk mijn leven in de waagschaal gesteld om anderen de kans te geven te overleven - automatisering - consultancy.

 

Wat is je voornaamste hobby?
Geen (5) - modelbouw - (klein)kinderen (4) - golfen (3) - lezen (8) - koken - schilderen - modelspoor (2) - schaken - voetbal (3) - tennis (8) - wintersport (2) - schrijven (5) - vakantie/reizen (7) - puzzelen - wandelen (3) - varen - vogels kijken (2) - concerten - organist - hockey - genealogie (2) - vrijwilligerswerk (4) - zeilen (2) - fotografie (4) - beeldhouwen (2) - dansen (2) - film (5) - audio - autosport - muziek (3) - geschiedenis - musiceren (3) - sport (5) - bridgen (3) - hengelsport - hardlopen - tango dansen - politiek (2) - oude auto's - dieren - musea - vliegen - schilderen - fitness - computer (2) - theater - knutselen - honden - fietsen - kunst - quilten - kleding maken - euritmie - postzegels - auto's restaureren - auto's - natuurkunde - sterrenkunde - Frankrijk - programmeren - golfen.

 

Hoe zijn je herinneringen aan de HBS-/ lyceumtijd?
geen
3
goed
78
matig
2
slecht
2

 

Op wie was je (heimelijk) verliefd?
Niemand (31) - weet ik niet (4) - durf ik nog steeds niet te zeggen - zeg ik niet - te veel om op te noemen - diverse - velen.
Vincent - Yvonne van Ginkel - Anneke Hoff - Maud Rob - Peter Snel - Rietje Tankink (3) - Doro Keus - Leo van Maurik - Olga Heiman - Joy Bach Kolling - Truus la Rivière - Yvonne Verstraaten - Frans Eversteijn - Jose Vossen - Drea - Wilma van den Heuvel - Eva Jonker (3) - Yvonne Edel - Jopie Siskens - Marion van Arenthals (4) - Peter Krieg - Ineke Groesbeek (2) - Lydia Snijder - Marian Camferman - Anneke Nout - Loes Peeters - Karel Brantz - Adrie - Peter de Ronde - Frank van Hees - Lucia Stiel - Ellie van der Linden - Karel Gaemers - Margot - Elly Groenendijk - Jan Wiersema - Bert Winter - Lia van Maastricht - Frans Schaasberg - Marian Bakker - Tonny van Maurik - Tonnie Groeneveld - Henny Grondhuis - Gineke Postma.

 

Aan welke leraar heb je de beste herinneringen?
Geen (15) - van Dorssen (5) - Cornelis - Koch (9) - Scheelings - Jansma - Birnie - Mooijman (2) - Pauli (3) - Gobius du Sart (6) - Jansen Smit - Vader (3) - Heijligers (4) - Veen (4) - Damsma - Sekreve - Baljet (2) - Stoffer - Reits - Stofberg - Pronk - Tromp (2) - Sissingh - Dragt (2) - Schoenmaker (5) - Oogjen (2) - Hartz - de Wolf - Kuiper (2) - Tijm - van Zutphen (2) - Herbschleb (2) - Nagelsmit (2) - de Boer (2) - de Jong - Bosma.

 

Welk cijfer geef je je leven tot nu toe? (gemiddeld: 8,3)
geen
2
6
2
7
12
8
32
9
32
10
5

 

Het Gastenboek dat tot 2017 op de site stond is niet meer actief. De berichten zijn wel grotendeels bewaard gebleven als pdf-document.

Van Max Scheffer (eindexamenjaar 1960) ontvingen wij een mail waarin hij wat herinneringen deelde. Deze willen wij jullie niet onthouden.

"Hallo Eva. Knap van je hoe je de club van oud-Stevin-leerlingen bijeen weet te houden. Vooral ook leuk voor de oud-leerlingen zelf, die op deze manier een belangrijk stukje van hun leven in herinnering gebracht zien.
Zelf heb ik natuurlijk ook herinneringen aan mijn schooltijd bij de Stevin HBS. Ik zal hier wat op schrift zetten maar betwijfel of publicatie ervan in positieve zin zal bijdragen aan je project. Misschien beter van niet. We schrijven september 1957, Stevin HBS klas 3B. Vier van de MULO afkomstige leerlingen, waaronder ik, nemen voor het eerst plaats in de schoolbanken. We werden welkom geheten door de leraar Engels. Het welkom kwam hierop neer, dat ons werd verteld dat we absoluut niet gewenst waren en dat alles in het werk zou worden gesteld om ons zo gauw mogelijk weer van de school verwijderd te krijgen: Jullie kunnen het tempo niet volgen en vormen een belemmering in de ontwikkeling van de overige leerlingen van deze klas. Hoe eerder jullie weer vertrokken zijn, hoe beter. Daar konden we het mee doen. En er werd woord gehouden. Binnen enkele weken waren drie van de vier ex MULO-leerlingen van de school verwijderd. Mijn reactie was er eentje van verbazing. Ik keek eens om me heen naar de authentieke HBS-leerlingen en zag er niets bijzonders aan. Gewoon doorsnee scholieren, ongeveer van mijn leeftijd. Wat konden zij dat ik niet kon? Mijn schoolervaringen waren precies tegengesteld. Als ik iets niet wist of kon, dan wist of kon de rest het ook niet. Het is hem niet gelukt. Ik bleef waar ik was en stoomde door naar het eindexamen. Neemt niet weg dat ik nog vele jaren later nachtmerries had van die school. Aan de kwaliteit van het lesgeven lag het niet. Misschien was het de heersende discipline. Misschien ook waren het de één of twee leraren van wie ik met de wetenschap achteraf vermoed dat ze niet helemaal spoorden. Misschien ook lag het aan mijzelf.
Jaren later gooiden leerlingen van de Stevin Scholengemeenschap het bijltje erbij neer en gingen in staking tegen het autoritaire bewind onder drs Nagelsmit, inmiddels opgeklommen tot rector. De staking had succes en er kwamen hervormingen. Max Scheffer"

Bij het 50-jarig bestaan van de school in 1934 is een Raamstraatlied geschreven (en waarschijnlijk ook gezongen). We willen jullie deze fraaie tekst niet onthouden.

De wijs is "We gaan naar Rome toe", een hit uit 1934 gezongen door Willy Derby.

Al in de Raamstraat
Al in de Raamstraat
Daar staat een school voor arm en rijk
Het is de beste
Van heel het Haagje
De school van Docter van der Wijk
De school bestaat nu 50 jaar
De nieuwe gymzaal is ook klaar
Die is OK nu
’t Is heerlijk. Weet U?
Niet meer naar Voorburg
Hoera Hoera.

Al in de Raamstraat
Al in de Raamstraat
Daar wordt geleerd en niet gebouwd
Een vrij kwartiertje
Soms een minuutje
Wij worden alsmaar klaar gestoomd
Maar niemand die er onder lijdt
We raken ons humeur niet kwijt
Geen die nerveus wordt
Geen die “ziek” is
We zijn voor pretjes
toch steeds bereid.

Al in de Raamstraat
Al in de Raamstraat
Daar zwoegen wij den heelen dag
We leeren lessen
We maken proefwerk
Geen een die iets verzuimen mag
Wij werken steeds tot ’s avonds laat
Men ziet ons bijna niet op straat
Ho maar niet uitgaan
Geen wil er bakken
’t Is het diploma
Waar het om gaat
.

 

Wil je aandacht vragen voor je bedrijf, ben je actief voor een vereniging of een goed doel, verkoop je beelden of schilderijen, geef je concerten, etc., stuur dan het webadres of de naam van de Facebookpagina.
Heb je geen informatie op internet, dan kun je gegevens over je activiteit + een foto en een e-mailadres sturen.

 

Elephant Nature Park
In Thailand leven ca. 2.500 Aziatische olifanten in gevangenschap. Sinds het verbod op de kap van teakhout zijn deze olifanten overbodig als werkdier en moeten de meesten optreden in circusshows en kampen en bedelen op straat. Veel olifanten zijn kreupel door het harde werken in de bosbouw, zijn aangereden door auto's, blind geworden door slechte behandeling of gewoon oud.
Sinds 2003 worden ca. 80 van deze olifanten liefdevol opgevangen in het Elephant Nature Park, 60 km ten noorden van Chiang Mai. Ze hoeven niet te werken, maar mogen (redelijk) vrij rondlopen op het terrein en baden in de rivier. Er wordt niet op gereden en ze hoeven geen kunstjes te doen. Er is een kliniek waar hun verwondingen worden behandeld. Daarnaast worden ruim 400 honden en katten opgevangen in het park.
Het is mogelijk een een olifant of hond te sponsoren. Honden kunnen ook worden geadopteerd.

Just Giving

Gehandicapten worden in India vaak aan hun lot overgelaten. Ondanks de toenemende welvaart in India is er slechts beperkte aandacht voor deze groep. Het Rajbadi hostel in India geeft onderwijs en onderdak aan 42 meisjes met een beperking. Door hulp aan een kleinschalig project willen wij deze meisjes een beter bestaan geven.
Frank Bom


Brasserie Roem

Brasserie Roem is de brasserie van het Roemer Visscher College in Den Haag, waar leerlingen onder begeleiding van hun vakdocenten Jacco Wesdorp en Jenneke Peschier het horecavak leren en in de praktijk uitvoeren.  
Op donderdagavond bereiden én serveren de leerlingen een heerlijk 4-gangen menu voor maar €11,50. Het menu wisselt iedere week en de gerechten zijn seizoensgebonden.
Brasserie Roem is ook een geschikte en voordelige locatie voor uw receptie, vergadering of diner.